Zadovoljstvo vaših potrošača je uvek bila i biće suština vašeg biznisa i to se nikada neće promeniti. Ono što se menja i podleže trendovima su njihova očekivanja i potrebe. Na osnovu osluškivanja tržišta tokom 2017. godine, ali i  svega što smo čuli, videli i pročitali – sumirali smo Top 5 inspirativnih potrošačkih trendova za 2018. (i nadalje).

1 Da iskuse digitalno kao nikada do sada

Sve češće potrošači neće moći da fizički manipulišu proizvodom pre nego što ga kupe – na kompanijama je da im omoguće da proizvode „iskuse“ online. Iako mnoge kompanije ovo već uspešno rade kroz video format, došlo je vreme da se iskustvo podigne na kvalitativno novi nivo, gde VR i AR tehnologije stupaju na scenu. S obzirom na to da će i ovo postati polje žestoke konkurencije, kompanije moraju da se potrude da se iskustva koja one pružaju svojim potrošačima ističu u odnosu na ona koja nude konkurenti. Neki eksperti čak tvrde da će virtuelno iskustvo proizvoda prevazići realno iskustvo u terminima vrednosti koje ima za potrošača. Drugim rečima, reklama za proizvod će zameniti sam proizvod. Welcome to the future.

2 Da brendovi ne lažu

U klimi koja je stvorena usled sveopšte krize poverenja u svim institucijama društva (korporativne, političke, medijske, nevladine), brendovi se moraju vratiti iskonskoj vrednosti za potrošače, a to je ništa drugo do – iskrenost. Znanje i informacije su široko dostupni i potrošači su informisaniji nego ikada. Brendovi to ne smeju potceniti. Potrošačima se tako mora dati uvid u procese koji su do tada bili skriveni za njih – ukoliko brend komunicira da se zalaže za osnaživanje žena u biznisu, onda on mora biti spreman da to demonstrira na primeru sopstvene prakse, na primer kroz svoj lanac nabavke ili proces zapošljavanja. Brend može i da pogreši, ali će samo onima koji se iskreno pokaju biti oprošteno!

3 Da im AI olakša život

Istraživanje Deloittea iz 2017. procenjuje da oko 68% potrošača koristi mašinsko učenje i veštačku inteligenciju putem svojih pametnih telefona, a da često toga nisu ni svesni. Svakodnevno, milioni potrošača “prepuštaju” donošenje odluka aplikacijama koje u osnovi koriste ove metode, verujući da im to olakšava život ili da će aplikacija doneti bolje ili pametnije odluke. Virtuelni asistenti sa kojima se komunicira putem glasovnih komandi mogu biti nov način da se brendovi povežu sa potrošačima – posredstvom ove tehnologije, kompanije mogu deliti informacije o ponudi ili aktivnostima, personalizovane savete, kontakt informacije, pristup korisničkoj podršci ili servisu. Mogućnosti su beskonačne.

4 Da ih brendovi poznaju „u dušu“

  1. godina je – zaboravite na demografske profile potrošača; informacija o tome kog je pola vaš potrošač ili koliko ima godina malo govore o tome ko je on zaista. Razvoj tehnologije i društvene promene su stvorile plodno tle za povezivanje ljudi na osnovu interesovanja, vrednosti, stila života i obrisale nekada jasne granice o tome šta ko može ili sme da bude. Post-demografski potrošači kreiraju nove životne narative i od kompanija očekuju da ih u tome podrže i da im pomognu da se ostvare.

5 Da (do)žive, ne da poseduju

Ovaj poslednji trend je u vezi sa prethodnim – upoznajte svoje potrošače izvan ćoškastih granica nečega što se zove „socio-demografski profil“ i zapitajte se: šta oni očekuju od života i šta ih čini srećnim? Generacije Y i Z donose nove trendove u odnosu na njihove roditelje, bake i deke – oni promovišu minimalizam i jednostavnost kao vrednosti, nasuprot prekomernog konzumerizma, odnosno kupovanja stvari da bi se one posedovale. Preferencija iskustava i doživljaja nad posedovanjem materijalnih dobara se ogleda u njihovoj ishrani, oblačenju, svakodnevnom prevoženju (npr. Uber umesto taxi-ja), putovanjima (Airbnb umesto hotela), radu (co-working), načinu stanovanja (co-living). Moglo bi se reći da su jedino na čemu ne „štede“ iskustva i ono što će im ta iskustva omogućiti. Bilo da prodajete luksuzne automobile, organske sapune ili kredite – budite svesni toga da vi zapravo prodajete iskustvo. Neka bude vredno.